Voeding kan symptomen reuma en artritis verzachten

Maar liefst één op de vier landgenoten kampt met reuma of reumatoïde artritis. Reuma en artrose worden door de meesten als een ouderdomskwaal aanzien, maar dat is zeker niet zo, reuma en artritis slaan in alle leeftijdscategorieën toe. Zelfs jonge kinderen worden er door getroffen. Kan een aangepaste voeding de pijnlijke symptomen van reuma en reumatoïde artritis verzachten?

Reuma is de verzamelnaam van meer dan
200 reumatoïde aandoeningen waarvan
artrose en artritis de meest bekenden
Reumatoïde artritis en artrose zijn de meest bekende en voorkomende vormen van reuma. Reuma is immers een verzamelnaam van meer dan tweehonderd reumatische aandoeningen, die je bewegingsapparaat, botten, spieren, gewrichten en pezen aantasten. Stijve en pijnlijke gewrichten en omliggende weefsels zijn de belangrijkste symptomen van dergelijke aandoeningen. De meerderheid van de vele remapatiënten worden daardoor ernstig beperkt in hun dagelijkse handelingen. De meeste oorzaken zijn niet bekend en evenmin te genezen. Er werden al wel verschillende therapieën ontwikkeld om de symptomen te verzachten en ook aangepaste geneesmiddelen kunnen verbetering brengen.

Ontstekingsreuma

Ondanks het feit dat er in totaal meer dan 200 soorten reuma bestaan, wordt de chronische vorm van reuma in drie categorieën ondergebracht:
Reumapatiënten zijn  erg beperkt in hun
mogelijkheden
  • Reumatoïde artritis: dit is de meest voorkomende vormen van ontstekingsreuma. Hierbij is je natuurlijk afweersysteem ontregeld. Als gevolg daarvan ontstaan er ontstekingen in de aangetaste gewrichten. Deze veel voorkomende vorm van ontstekingsreuma komt opvallend meer voor bij vrouwen.
  • Ziekte van Bechterew: deze vorm van ontstekingsreuma kenmerkt zich vooral door ontstekingen in de gewrichten van je wervelkolom en het bekken en kunnen zelfs leiden tot het vastgroeien van je ruggewervels. De ziekte van Bechterew komt dan weer vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
  • Systeemziekten: naast de klassieke ontstekingen in de gewrichten, worden hier ook je organen aangetast.
Slijtagereuma: artrose

Artrose is een soort slijtagereuma. Deze ziekte ontstaat als gevolg van het verminderen van de kwaliteit van je kraakbeen. Dat gaat er op achteruit met ouder worden. Dit verouderingsproces kan eveneens aanleiding geven tot allerlei ontstekingen. Artritis komt vooral voor in je nek, je lage rug, heupen, knieën en handen.
Alle gewrichten maar vooral de nek,
de lage rug en de handen worden
aangetast
Reuma van de weke delen

Weke delen reuma tast je weke delen zoals spieren, weefsels, pezen en aanhechtingsbanden aan. Slijmbeurs en peesontstekingen komen hier het meest voor. Fibromyalgie is een vorm van weke delen reuma die steeds meer voorkomt en meer en meer jongeren treft. Fibromyalgie tast vooral je spieren en je pezen aan.

Voldoende lichaamsbeweging

Patiënten die lijden aan deze vormen van reuma mogen letterlijk niet bij de pakken blijven zitten. Voldoende lichaamsbeweging is noodzakelijk om de symtomen van deze aandoeningen te verzachten. Er werden ook tal van oefentherapieën, kuren en medicijnen ontwikkeld die de ziekte moet afremmen.


Extra tips van de diëtiste

Voeding en kruiden

Ook in wetenschappelijke kringen wordt meer en meer geloof gehecht aan de positieve invloed van een gezonde, een gevarieerde voeding op deze aan reuma gelinkte aandoeningen. Dat betekent een dieet arm aan verzadigde vetten,suikerarm, kalk- en vezelrijk. Verse groenten en fruit, volkorenproducten en granen, melkproducten en vis staan in zo'n reumadieet centraal:
Wat men ook moge beweren, tomaten en yoghurt
hebben geen enkele negatieve invloed op
reumatoïde aandoeningen
  • Onverzadigde vetten: alle vette vis als paling, zalm, makreel,sardines en haring
  • Calorieën tellen: heb je te maken met artrose in je heupen en/of je knieën tel dan nauwkeurig je calorieën om overgewicht te beperken.
  • Zure voeding: velen menen ten onrechte dat een zure voeding een negatieve invloed heeft op deze reumatische aandoeningen. Tomaten en yoghurt zijn dan ook toegelaten.
  • Eiwit en zetmeel: zure voeding wordt dus ten onrechte met de vinger gewezen. Veel belangrijker is de combinatie van een aantal voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld eiwit met zetmeel zoals aardappelen met vlees of vis, eieren met brood, fastfood met friet, en brood met beleg.
Reuma in de natuurgeneeskunde

Aanraders zijn:
  • Groenten en fruit : appelsap, noten, zilverrijst, honing, gember en knoflook (geen citrusvruchten).
  • Baden met rozemarijn
  • Moeraspro, brandnetels, guldenrode, teunisbloem- en omega 3 olie, het sap van rauwe aardappelen eventueel gemengd met vruchten- of groentensap.
Af te raden:
  • zwarte thee, koffie, zout, sinaasappelen, mandarijnen en alle citrusvruchten.








0 reacties: